خواندنی های ریاضی
درباره وبلاگ


به وبلاگ من خوش آمدید

پيوندها
المپیاد علمی
وب سایت آموزش و پرورش قم
آدرس وب سایت آموزش علمی
آدرس وبلاگ آموزش راهنمایی ناحیه 1 قم
ردیاب خودرو

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان خواندنی های ریاضی و آدرس adadaval.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.









ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 21
بازدید کل : 14726
تعداد مطالب : 17
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

/fs/fallw.js">


نويسندگان
قناری

آخرین مطالب
<-PostTitle->


 
شنبه 28 بهمن 1391برچسب:, :: 22:3 :: نويسنده : قناری

 

wellcom

 
سه شنبه 6 تير 1391برچسب:, :: 15:3 :: نويسنده : قناری
 
یک شنبه 7 خرداد 1391برچسب:, :: 10:53 :: نويسنده : قناری

 

 

 

فوتبال ریاضی!!!

1-      ابتدا شماره های 1 تا 11 را با دو رنگ متفاوت روی 22 برگه مورد نظر می نویسیم . به طوری که هر عدد دو بار نوشته شود . سپس از دانش آموزان می خواهیم که هر کدام یک برگه را به سینه خود بچسبانند .

2-     سوالاتی را روی یکی از مقواها می نویسیم و در سمت راست تخته سیاه نصب می کنیم .

       تذکر سوالات در نظر گرفته شده باید دارای پاسخ کوتاه باشند .

3-    روی یکی از مقواها نیز شماره ی هر بازیکن را همراه با اسم او می نویسیم و در سمت چپ تخته سیاه نصب می کنیم .

4-    یک نفر از اعضای دو گروه را به عنوان سرگروه تعیین می کنیم . که اختیارات زیر را دارند :

v      تعویض جای دو بازیکن (حداکثر سه بار در طول بازی)

v      اجازه دریافت وقت استراحت برای دانش آموزان برای تشریح سوالات روی تابلو برای آنان (حداکثر دو بار در طول بازی )

v      تعیین صحت جوابها .

5-    به اعضای دو گروه به مدت 10 دقیقه فرصت می دهیم تا در مورد سوالات مطرح شده بحث کنند .

6-     روی مقوای سوم زمین فوتبالی به صورت شکل طراحی می کنیم . با قرعه کشی بین شماره 5 و 6و7 دو گروه بازی را از وسط میدان شروع می کنیم .پس از اینکه مشخص شد توپ دست چه کسی است  بازیکن شماره 5 تیمی است که از بالا به پایین بازی می کند (تیم الف) . نفر کناری او از گروه رقیب (تیم ب ) با شماره 5 یکی از سوالات را انتخاب می کند و از او می پرسد . اگر جواب درست بود او می تواند توپ را به بازیکن شماره 8 پاس بدهد و اگر او هم به سوال درست پاسخ داد . او توپ را به بازیکن شماره 11 و اگر این بازیکن هم به سوال درست جواب بدهد . یک گل برای آن تیم در نظر گرفته می شود .ولی اگر پاسخ نادرست بود باید توپ را به بازیکن بغل دستی خود بدهد و به همین ترتیب بازی ادامه پیدا می کند .

نکاتی که باید در ضمن انجام بازی رعایت شوند :

ü      بازی پس از 15 دقیقه به پایان می رسد .برنده بازی تیمی است که گل بیشتری زده باشد .اگر بازی مساوی بود بازی در یک وقت اضافه 10 دقیقه ای ادامه می یابد . (همکاران گرامی خود می تواند وقت بازی را به دلخواه با توجه به تعداد دانش آموزان تعیین کنند . )

ü      در کل بازی معلم فقط نقش نظارتی داشته و هیچ دخالتی در بازی نمی کند . فقط در مواردی که دو سرگروه به یک جواب واحد نرسند معلم آنها را یاری می کند .

 
یک شنبه 7 خرداد 1391برچسب:, :: 10:39 :: نويسنده : قناری

 

عدد پی (π) از عددهای ثابت ریاضی و تقریباً برابر با ۳٫۱۴۱۵۹ است. این عدد را با علامت \pi نشان می‌دهند. عدد پی عددی حقیقی و گُنگ است که نسبت محیط دایره به قطر آن را در هندسهٔ اقلیدسی مشخص می‌کند و کاربردهای فراوانی در ریاضیات، فیزیک و مهندسی دارد. عدد پی همچنین به ثابت ارشمیدس نیز معروف است.

در قرن نهم هجری دانشمند وریاضی دان ایرانی غیاث‌الدین جمشید کاشانی عدد پی راتا شانزده رقم اعشار محاسبه کرده بود به نحوی که تا صد و پنجاه سال بعد کسی نتوانست آن را گسترش دهد: ۲π=۶٫۲۸۳۱۸۵۳۰۷۱۷۹۵۸۶۵

 
سه شنبه 19 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 18:4 :: نويسنده : قناری

تاریخچه المپیاد ریاضی در ایران


مسابقه‌هاي رياضي در ایران از اهمیت بالایی برخورداراست.اولين مسابقه‌ي دانش‌آموزي در فروردين 1362 بين دانش‌آموزان برگزيده‌ي سرتاسر كشور برگزار شد.

در سال 1366 تيم شش نفره‌ي ايران به سرپرستي «آقاي دكتر محمد علي نجفي» استاد دانشگاه صنعتي شريف (وزير سابق آموزش و پرورش) در «هاوانا» پايتخت «كوبا» براي نختسين بار در اين المپياد رياضي جهاني شركت كردند.در اين مسابقات - كه با حضور 42 كشور و 243 دانش‌آموز از سراسر جهان برگزار مي‌شد - «ايران» با كسب «يك مدال برنز» توسط «آقاي علي اصغر خانبان»، به مقام بيست و ششم دست يافت. اين نتيجه با توجه با اولين حضور ايران در مسابقات، بسيار عالي و دور از انتظار بود. با موفقيت ايران در اين مسابقات براي اولين بار، كميته‌اي به‌عنوان كميته‌ي برگزاري مسابقات رياضي كشور از «اساتيد دانشگاه»، كارشناسان «دفتر برنامه‌ريزي و تأليف كتب درسي وزارت آموزش و پرورش» و «دبيران كارآزموده‌ي رياضي» تشكيل شد كه مسؤوليت برنامه‌ريزي, طراحي سؤال، برگزاري مسابقات و تشكيل اردوي آمادگي دانش‌آموزان را به‌عهده گرفت.موفقیت تيم‌هاي اعزامي در المپياد بين‌المللي رياضي، موجب رونق اين مسابقات و علاقه‌مندي دانش‌آموزان زيادي به شركت در المپياد ملي رياضي شده است.

 

 
شنبه 16 ارديبهشت 1391برچسب:, :: 17:46 :: نويسنده : قناری

روابط ریاضی



1 x 8 + 1 = 9
12 x 8 + 2 = 98
123 x 8 + 3 = 987
1234 x 8 + 4 = 9876
12345 x 8 + 5 = 98765
123456 x 8 + 6 = 987654
1234567 x 8 + 7 = 9876543
12345678 x 8 + 8 = 98765432
123456789 x 8 + 9
= 987654321 


1 x 9 + 2 = 11
12 x 9 + 3 = 111
123 x 9 + 4 = 1111
1234 x 9 + 5 = 11111
12345 x 9 + 6 = 111111
123456 x 9 + 7 = 1111111
1234567 x 9 + 8 = 11111111
12345678 x 9 + 9 = 111111111
123456789 x 9 +10=
1111111111 


9 x 9 + 7 = 88
98 x 9 + 6 = 888
987 x 9 + 5 = 8888
9876 x 9 + 4 = 88888
98765 x 9 + 3 = 888888
987654 x 9 + 2 = 8888888
9876543 x 9 + 1 = 88888888
98765432 x 9 + 0 = 888888888

  1 x 1 = 1
11 x 11 = 121
111 x 111 = 12321
1111 x 1111 = 1234321
11111 x 11111 = 123454321
111111 x 111111 = 12345654321
1111111 x 1111111 = 1234567654321
11111111 x 11111111 = 123456787654321
111111111 x 111111111= 12345678 9 87654321

 

اشکال جدید هندسی


الف) دلگون(Cardioid) :اگر دايره اي به شعاع 1 واحد مماس بر دايره اي به شعاع 1 واحد، حول آن بغلتد،شكلي كه يك نقطه از محيط دايره ي غلتان بر آن حركت مي كند را دلگون گويند . 

 

ب)نفروئيد(Nephroid):  اگر دايره اي به شعاع 1 واحد مماس بر دايره اي به شعاع2 واحد، حول آن بغلتد،شكلي كه يك نقطه از محيط دايره ي غلتان بر آن حركت مي كند را نفروئيد گويند .

 

 ج)دلتاگون(Deltoid):  اگر دايره اي به شعاع 1 واحد مماس بر دايره اي به شعاع3 واحد، درون آن بغلتد،شكلي كه يك نقطه از محيط دايره ي غلتان بر آن حركت مي كند را دلتاگون گويند .

 

 د)ستاره گون(Astroid):  اگر دايره اي به شعاع 1 واحد مماس بر دايره اي به شعاع4 واحد، درون آن بغلتد،شكلي كه يك نقطه از محيط دايره ي غلتان بر آن حركت مي كند را ستاره گون گويند .

                                    

oیک خاطره بد

یکی از روزها که طبق معمول همیشه در زنگ سوم وارد کلاس شدم وقتی یک نگاه کلی به کلاس انداختم متوجه شدم که یکی از دانش آموزان سرش را روی میز گذاشته او را صدا زدم ولی جوابی نداد از بچه ها پرسیدم آیا دوستتون مریضه ؟گفتند خانم از زنگ اول تا حالا سرش روی میزه .فورا بالای سرش رفتم او را تکان دادم ولی او هیچ عکس العملی نشون نداد با کمی پرس وجو متوجه شدم که این دانش آموز صرع داره و غش کرده فورا به دفتر اطلاع دادیم اورژانسو خبر کردند و او را به بیمارستان رساندند و الحمد لله حالش بهتر شد و این موضوع از طرفی یک خاطره بد و از طرفی یک تجربه کاری بود که به همه همکاران انتقال داده شد .

 آپلود تصویر


 

شگفتیهای خلقت


 

شعر و ریاضی

شاعر این مثنوی دیوانه نیست                     با ریاضی خوانده ها بیگانه نیست

روز و شب خواب ریاضی دیده ام                      خواب خطهای موازی دیده ام

كاش در دنیا نشان از غم نبود                           صفر صفرم اینقدر مبهم نبود

حال ،بشنو اندكی از رشته ام                             مثل یك زالو به خونش تشنه ام

در ریاضی چهره ای شاداب نیست                     هشت ترمی ،در انجا باب نیست

بچه ها پیوسته دشنامش دهند                              گوش خود اما به فرمانش دهند

ای ریاضی ،ای ریاضی چیستی؟                       می بری هردم به تیغت ،كیستی ؟

تاكه اسمت بر زبانم سبز شد                                كل مغزم پیچهایش هرز شد

چون برای درسهایی مثل جبر                             گاو نر می خواهد و یك مرد گبر

شخصیتهایی چنان فرما وگوس                            هر كدامش قامتم را داده قوس

بچه ها از قضیه گریان می شوند                          بهر اثباتش پریشان می شوند

بهر تنها یكصدم  پایان  ترم                                 جمله می لولند انجا مثل كرم 
 

نمونه سوال ریاضی

1. حاصل عبارت به صورت عدد تواندار مساوی است با:

الف:  

ب: 42

ج: 132

د: 127

 

2. جذر عدد 75/0 تا دو رقم اعشار مساوی است با:

الف:   87/0

ب:  85/0

ج:  86/0

د: 6/8

 

 

3. صورت دیگر مجموعه {3- و2- و...و4 و 5 }=A کدام گزینه است؟

الف:

ب:

ج:

د:

 

4. حاصل عبارت مساوی است با:

الف:

ب:

ج: 4

د: 1

 

5. اگر باشد مختصات بردار چقدر است؟

الف:

ب:

ج:

د: 

 

6. مختصات X در معادله چقدر است؟

الف:

ب:

ج:

د:

 

7. حاصل عبارت جبری مساوی کدام گزینه است؟

الف:

ب:

ج:

د:

 

8. مقدار عددی عبارت جبری را به ازای 2=a و 1-=b مساوی است با:

الف: 5-

ب: 5+

ج: 7-

د: 7+

 

9. اندازه هر زاویه داخلی یک پنج ضلعی منتظم چند درجه است؟

الف:  °120

ب:   °108

ج:  °135

د:  °540

 

10. در شکل مقابل اندازه زاویه چند درجه است؟

الف: °140

ب:   °100

ج:  °110

د:   °220

 

 
 

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد